8 tipp, hogy mindenki számára legyen egy kis “énidő”

Szerző: Pálinkás Zsanett - Hozzátáplálási tanácsadó
Egy rövidebb 5-10 perces szünet is sokat segíthet az újratöltődésben, valamint a mély lélegzetvételben, vagy csak egyszerűen rendet rakni a gondolatokban.

Szülőnek lenni a legszebb érzés a földön, mindamellett, hogy olykor lemondásokkal jár és előfordulhatnak nehezebb napok is.

Az “énidő” energiával tölt fel és jobb kedvre derít

Néha vágysz egy kis kikapcsolódásra? Jó lenne kettesben eltölteni egy kis időt a pároddal? Csodálatosan hangzik, de elképzelhetetlennek tűnik?
Ez teljesen érthető a kisgyermekes szülők számára, de nem kell mindig hatalmas dolgokra és több órás szabadidőre gondolni. Egy rövidebb 5-10 perces szünet is sokat segíthet az újratöltődésben, valamint a mély lélegzetvételben, vagy csak egyszerűen rendet rakni a gondolatokban.
Néhány ötlet, hogyan is lehet ezt megoldani az olykor kesze-kuszának és kalandosnak tűnő napok ellenére.

A hétköznapok kisbabával megterhelők lehetnek a szülők számára. Főként annak a szülőnek, aki egész nap a kisbabával van. Még a fürdőszobában vagy mosdóban sem vagy olykor egyedül, mert követ egy mászó vagy totyogó gyermek, aki egész nap a figyelmedre vágyik. Kisbabád számára te jelented a legnagyobb biztonságot így a legjobban akkor érzi magát, ha a látóterében tudhat.
Az énidő hiánya és szükségessége éppen ezért teljesen érthető. Ez miatt ne érezd magad kellemetlenül.. Az „énidő” segíthet az anya és apa számára is abban, hogy minél nagyobb energiával és lendülettel induljon neki az újabb napoknak és feladatoknak. Hiszen szülőnek lenni, gyermeket nevelni hatalmas feladat. A rendszeres kis szünetek beiktatása a mindennapi életbe nagyon hasznos lehet.
Megérdemled, hogy kényeztesd magad egy kis énidővel a nyugodtabb és kiegyensúlyozottabb napok érdekében.
8 tipp apának és anyának a kikapcsolódásra

1. Üljetek le beszélgetni

A pörgős hétköznapok és sok megoldandó feladatok miatt mindenki vágyhat egy kis szünetre. Annak érdekében, hogy mind a kettőtök számára legyen egy kis szabadság beszéljétek át elsőként, hogyan tudjátok ezt a kis lopott időt beépíteni a napjaitokba. Mondjátok el őszintén egymásnak kit mi kapcsolna ki igazán és kinek mi a fontos.

2. 10 perc kávé vagy tea szünet anyának

Nézd át a napirendeteket és válassz ki egy olyan időpontot, amikor nyugodtan le tudsz ülni 10 percre és meg tudod inni egy kényelmes kanapén a kávéd, teád. Ez tökéletes időpont lehet a baba alvási idejében, vagy hétvégén, amikor mind a ketten otthon vagytok. Amikor a baba nagyobb, 10 percig már el is tudja magát foglalni a játékaival, amíg te nyugodtan elfogyasztod a csésze teád vagy kávéd és nem kell kortyonként felugrálnod. Ez az időpont a baba növekedésével együtt változhat, mert ahogy növekszik, a napirend és alvásigény is folyamatosan változik.

3. 10 perc zuhanyzás vagy fürdés a nap végén

A zuhanyzás vagy fürdés egyaránt frissítő és lazító hatással lehet számodra. Az esti napirendet áttekintve találj rá módot, hogy 10 percre becsukd magad után a fürdőszoba ajtaját és élvezd a csendet és a meleg fürdőt egyaránt. Hallgathatsz közben relaxáló zenét, vagy gyújthatsz egy gyertyát a kád szélén. De lehet éppen az tölt fel, ha elolvasol pár oldalt kedvenc könyvedből vagy újságodból. Az a legfontosabb, hogy ez csak a Te időd legyen!

4. Próbálj újra időt szánni a hobbidra

Mindenkit más tölt fel. Valakit az olvasás, kertészkedés vagy éppen a vásárlás. Lehet elsőre nem fog egyszerűnek tűnni, hogy naponta vagy hetente párszor a hobbidnak szentelj időt, de legyél kitartó és akár segítséget kérve is törekedj arra, hogy heti rendszerességgel elmerülhess benne. Nem kell minden nap csillogni a lakásnak vagy főtt ételt készíteni. Csináld úgy, ahogy nektek jó. A baba alvási ideje másra is használható. Főként, hogy nagyon könnyen lehet már ételt rendelni és sok baba étel könnyen elkészíthető. Sokkal értékesebb, ha mosolyogva várod haza este a párod, mert szuper napod volt és kellőképpen fel is tudtál töltődni.

5. Hetente egyszer vagy kétszer ne foglalkozz a háztartással

Te is tapasztalhatod mennyi idő elmegy naponta a háztartás vezetésével. Már a mosás és teregetés vagy rendrakás is elvesz hosszú értékes perceket a napból. Készíts ütemtervet melyik nap mit fogsz elvégezni és hagyj ki 2 napot, amikor valóban nem lesz otthoni feladat. Ezekre a napokra próbálj olyan programot szervezni, ami neked és kisbabádnak is kikapcsolódást vagy sok élményt jelent. Ezekre a napokra könnyebben be tudod tervezni a hobbid vagy éppen a napközbeni pihenő időt is. Amennyiben párod nyitott rá, kérd meg hétköznap kicsit segítsen be a házimunkába, hiszen csapatban mégis csak egyszerűbb és kevesebb idő alatt lehet végezni.

6. Egy kis wellness anyának

Arcmaszk, test hámlasztás, lábápolás vagy körömfestés? Csak azért, mert anya vagy, nem azt jelenti, hogy ezeket a dolgokat el kell hagynod. Nem mindig szépségszalonra kell gondolni. Az otthoni szépségnap ugyanolyan jó lehet. Ahogy növekszik a gyermek egyre jobban fogja érdekelni mit is csinálsz, főként, ha kislányod van. A későbbiekben akár rendezhettek minden héten egy “Szépségnapot anyával”.

7. Sport és/vagy testmozgás anyának

A rendszeres testmozgás fontos a megfelelő testtartás és egészség megőrzése érdekében. Az edzések segíthetnek csökkenteni a stresszt, megtalálni a belső békét és az egyensúlyt, és nyugodtabbnak érezheted magad. Ez nem mindig működik, ha otthon próbálsz tornázni, hiszen lehet nem tudod kellőképpen kikapcsolni a gondolataidat. Válaszd a neked legmegfelelőbb módszert. Sok szülő fut babakocsival vagy túrázik babával. A túrázás, rendszeres séta szintén jó családi program lehetőség.

8. Anya hetente egyszer találkozik, beszélget legjobb barátjával

Az embernek szüksége van barátra, akivel meg tud beszélni mindent. Olykor a baba születése után a baráti kapcsolat ellaposodhat, hiszen a sok feladat miatt erre nehezebben juthat időd. Pedig nagyon fontos, hogy kibeszéld magad időről időre és ezáltal is feltöltődj. Manapság már nem kell kimozdulni ahhoz, hogy egy jót beszélgess a barátnőddel. Elég csak rendszeresen felhívnod őt.
A tippek tervezése a napokba tényleg nem egyik pillanatról a másikra fog rugalmasan megtörténni. Haladj lépésről-lépésre és mindig egy újabb énidőt tűzz ki célnak.


Apa szünet: A pihenés ugyanolyan jó apa számára is

Szabadságra apának is szüksége van. Az apa is elfáradhat a napi munkában, erről sem szabad megfeledkezni. A kölcsönös egymás iránti szeretet és figyelem segíteni fog megtalálni a megoldást, ami mindkettőtök számára megfelelő. Akár munkát követően, otthon, vagy hétvégén, fontos, hogy mindkét szülő találjon időt maga számára, amikor elvonulhat kicsit. Apának is lehet hobbija, vagy sportolhat rendszeresen. És neki is szüksége van időnként arra, hogy a barátjaival találkozzon.

Szülői szabadság: Páros idő

Miután a baba elalszik elcsendesedik a lakás, úgy érezheted elérkezett a pihenés ideje. Azonban kell, hogy legyen még egy kis energia arra, hogy összebújj a pároddal és megkérdezd milyen volt a napja. A beszélgetés, összebújás a közösen megnézett film vagy csak egy közös vacsora a hétköznapokon sokat segíthet abban, hogy egyre jobban oda figyeljetek egymásra. Közben ne feledkezz meg arról sem, hogy a nagyszülők és barátok mindig vágyakoznak egy kis babázásra. Így havonta egyszer-kétszer kérhetsz tőlük is segítséget. Amíg vigyáznak a gyerkőcre ti meg tudtok szökni otthonról kettesben.

Kapcsolódó cikkek

Kapcsolódó receptek

Kapcsolódó termékek

Milupa Jó reggelt! Almás zabkása 6 hó+

Milupa Jó reggelt! Almás zabkása 6 hó+

A Milupa Jó reggelt almás zabkása értékes rostforrás, segítségével tartalmas reggelit varázsolhatsz gyermeked tálkájába. Vitaminokat, ásványi anyagokat tartalmaz és nincs benne hozzáadott cukor.

bővebben
Milupa Jó reggelt! Pirosgyümölcsös zabkása 6 hó+

Milupa Jó reggelt! Pirosgyümölcsös zabkása 6 hó+

A Milupa Jó reggelt pirosgyümölcsös zabkása 26% zabot tartalmaz, segítségével tartalmas reggelit varázsolhatsz gyermeked tálkájába. Értékes rostforrás, vitaminokat, ásványi anyagokat tartalmaz és nincs benne hozzáadott cukor. A málna és eper kombináció zabkásában garantáltan gyermeked egyik kedvenc reggelije lesz.

bővebben