Baba táplálása -Különböző ételtípusok szerepe

Szerző: Pálinkás Zsanett - Hozzátáplálási tanácsadó
A rendszeres édesség fogyasztás nem csak a fogakra lehet rossz hatással, hanem a baba hozzászokhat az édes ízekhez is.

A következőkben arról olvashatsz információkat, hogy mely ételek milyen csoportokba sorolhatók, és tanácsunk szerint milyen gyakran add őket a babának. A baba táplálása során jó, ha tisztában vagy azzal, miből mennyit javasolt adni a babának, így a napi étrendjét is könnyebben megtervezheted. (Alább általános tájékoztatást olvashatsz, részletesebb információt hozzátáplálási cikk sorozatunkban találsz.)

Keményítőtartalmú élelmiszerek

A pékáruk, gabonafélék, tészta, rizs és burgonya a keményítő tartalmú élelmiszerek csoportjába tartoznak. Ezek az ételek biztosítják a baba növekedéséhez és fejlődéséhez szükséges energiát. Minden étkezéskor biztosíts egy adag keményítőtartalmú élelmiszert a baba számára, de figyelj, hogy mindenképpen maradjon elég hely a gyomrában az egyéb tápanyagokban gazdag élelmiszerek számára.

Zöldség és gyümölcs

Akár friss, fagyasztott, szárított, vagy aszalt formában tálalod, a különböző gyümölcs-és zöldségféléket, rengeteg olyan vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak, amelyek nagyon fontosak a baba fejlődéséhez. Próbálj meg minél többször, többféle gyümölcsöt és zöldséget bevezetni a baba étrendjébe, így biztosítva, hogy minél többféle tápanyaghoz jusson. Ha befőtt gyümölcsöt is adsz a babának olyat válassz, amelyben a gyümölcsök nem szirupban, hanem gyümölcslében áznak, és tartósítószert nem tartalmaznak.

Baba táplálása- Tejtermékek

A különböző sajtok és joghurtok fehérjében, kalciumban, valamint vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag élelmiszerek.

Hús, hal, húspótló és egyéb élelmiszerek

Ebbe a csoportba tartozik még a tojás, és olyan húspótló élelmiszerek is, mint a tofu, valamint különböző hüvelyesek, mint a lencse, bab, csicseriborsó vagy a vörös lencse. Ezek az élelmiszerek fontos fehérjeforrások. Ha bevezetted a baba étrendjébe a tojást, heti egyszer egy tojás adása javasolt egy éves korig, halat pedig hetente 1-2 alkalommal nyugodtan kaphat.

Zsírban és cukorban gazdag élelmiszerek

A különböző olajok, vaj, sütemények és kekszek mind ebbe a csoportba tartoznak. A zsírok és cukrok sok energiát biztosítanak a babának, de ezek mellett csak kis mennyiségben tartalmaznak vitaminokat és ásványi anyagokat. Így bár fontos részét képezik a baba étrendjének, jobb, hogyha csak alkalmanként kínálod ilyen élelmiszerekkel. A rendszeres édesség fogyasztás, nassolás nem csak a fogakra lehet rossz hatással, hanem a baba hozzászokhat az édes ízekhez, valamint nagyon eltelítheti a gyomrát, aminek következtében a tartalmas ételekből kevesebbet ehet vagy el is utasíthatja.

A túl sok só a baba étrendjében megterhelő lehet az emésztőrendszere és veséje számára egyaránt. Fontos, hogy ismerd az ételek sótartalmát, még a müzlikben és az előre elkészített szószokban is. Ne adj sót a házi készítésű babaételhez sem, mert a babád nem igényel többet napi 1 gramm sónál, ami egyhatoda a felnőttek számára ajánlott napi mennyiségnek. Hidd el, elegendő, ha gyermeked az első évben csak is a natúr ízekkel ismerkedik meg.

Töltsd le Hozzátáplálási táblázatunkat, hogy mindig figyelemmel tudd kísérni mikor milyen új ízzel ismerkedhet meg kisbabád.

Kapcsolódó cikkek

Kapcsolódó receptek

Kapcsolódó termékek

Milupa Jó reggelt! Almás zabkása 6 hó+

Milupa Jó reggelt! Almás zabkása 6 hó+

A Milupa Jó reggelt almás zabkása értékes rostforrás, segítségével tartalmas reggelit varázsolhatsz gyermeked tálkájába. Vitaminokat, ásványi anyagokat tartalmaz és nincs benne hozzáadott cukor.

bővebben
Milupa Jó reggelt! Pirosgyümölcsös zabkása 6 hó+

Milupa Jó reggelt! Pirosgyümölcsös zabkása 6 hó+

A Milupa Jó reggelt pirosgyümölcsös zabkása 26% zabot tartalmaz, segítségével tartalmas reggelit varázsolhatsz gyermeked tálkájába. Értékes rostforrás, vitaminokat, ásványi anyagokat tartalmaz és nincs benne hozzáadott cukor. A málna és eper kombináció zabkásában garantáltan gyermeked egyik kedvenc reggelije lesz.

bővebben