Nem alszik a baba Alváshiány túlélési tippek szülőknek

Szerző: Pálinkás Zsanett - Hozzátáplálási tanácsadó
A baba nem alszik folyamatosan mélyen, ahogyan a felnőttek sem. Sőt, még rövidebb alvási ciklusokban alszik.

Nagyon sok könyv foglalkozik a baba alvásával. Vannak életkor szerint meghatározott baba alvásigények, azonban nagyon fontos figyelembe venni, hogy nem minden gyermek alszik egyformán. Az alvásra a környezeti tényezők, fejlődési szakaszok, mérföldkövek, napirend, hasfájás, reflux, mind hatással lehetnek. Egy biztos, a szülők számára nagyon megterhelő lehet, ha nem alszik a baba, gyakran ébred éjjel, nappal is kevesebbet alszik. Erre előre nem lehet felkészülni, így íme néhány tanács, amivel a nehezebb időszakot könnyebben túl lehet élni.

Nem alszik a baba

Talán számodra is elég frusztráló, amikor más szülők arról számolnak be, gyermekük átalussza az éjszakát. Közben kisbabád nappal alig alszik, éjjel is gyakran ébred hasfájás, fogzás vagy a gyakoribb étkezés miatt. Ez teljesen normálisnak tekinthető az első 1-2 évben, hiszen intenzív fejlődésen megy keresztül. Az alvás időről időre változik, így a kevésbé jól alvó baba is egyszer csak át fogja aludni az éjszakát. Addig pedig érdemes kialakítani túlélési stratégiákat, ami mindenki számára megfelelő.

Miért alszik nyugtalanul?

A baba nem alszik folyamatosan mélyen, ahogyan a felnőttek sem. Sőt, még rövidebb alvási ciklusokban alszik, akár 50-60 percenként jelentkezhet nála felületesebb alvás.

A baba alvási szakaszai:

  • Aktív alvás (más néven REM alvás): a baba légzése szaporábbá válik, mozgolódhat, izmai megfeszülhetnek. Könnyen ébredhet ebben a szakaszban apró zajokra is. Van olyan gyermek, aki ebben a szakaszban teljesen éberré válik, édesanyja közelségét igényli a visszaalváshoz. De olyan baba is van, aki könnyedén visszatér egy kis mozgolódás után a mély alvási ciklusba.
  • Mély alvás: A baba nem mozog, nyugodtan alszik, légzése egyenletes, lassabb. Nehéz felébreszteni ebben a szakaszban.

A nappali és éjszakai alvás időtartama hatással lehet egymásra. Az a baba, aki nappal többet alszik, éjjel gyakrabban ébredhet. Erre érdemes figyelni főként az első hetekben, amikor az újszülött baba könnyen felcserélheti a nappalt az éjszakával.

Az sem jó, ha túl fáradt

A túlzott fáradtság megnehezítheti a baba alvását, ezért fontos megtanulnod, hogy mi az a pillanat, amikor pihennie kell.

Fáradtság jelei:

  • szem dörzsölése,
  • fülhúzogatás,
  • nehezen felvehető szemkontaktus.

Ha ezeket a jeleket tapasztalod, eljött a pihenés ideje. Egy jó napirend szintén sokat segíthet a baba pihentető alvásában.

Türelem és kitartás, még ha nem is mindig egyszerű

Amikor eltelik néhány nap és csak pár órát alszol, nagyon kimerültnek érezheted magad. Emlékszem kisfiam megszületése után a kevés alvástól, gyakran nem emlékeztem dolgokra és néhány nappal később visszatekintve nem is tudtam, hogyan éltem túl bizonyos napokat. Erre tényleg nem lehet felkészülni, de meg kell tanulni olykor a fáradtsággal együtt élni. A gyermeknek sem túl jó, amikor éppen fogzás vagy szeparációs szorongás miatt ébred gyakrabban. Ő sem piheni ki magát, és veled együtt fáradtabb, nyűgösebb lehet. Az alváshiány a testre és elmére egyaránt hatással van. Azonban 1-2 hosszabb alvással, kisebb pihenő időkkel frissebbnek, üdébbnek érezheted magad.

De hogyan lehet ezt megoldani? Íme néhány jó tanács.

  • Amikor csak lehetőséged van rá, feküdj le 20-30 percre (akár a baba mellett, amíg játszik), lélegezz nyugodtan és próbálj teljesen kikapcsolni. Sokat segíthet egy relaxációs zene is.
  • Hétvégi pihenés. Beszéljétek meg a pároddal, hogy szombaton reggel ő alszik tovább és te ébredsz fel a babához reggel, vasárnap pedig fordítva. Így mindketten pihenhettek kicsit tovább hétvégén egy-egy nap.
  • Ne akarj mindent tökéletesen megcsinálni. Ha éppen nincs egy nap felmosva vagy nincs elpakolva sem áll meg a világ.
  • Alakíts ki reggeli vagy esti rituálékat. Ha reggel van 10-15 perced a baba ébredése előtt, amikor nyugodtan megihatod a kávéd, teád és megreggelizhetsz máris jobban indulhat a nap. Este pedig vegyél egy meleg fürdőt elalvás előtt.
  • A húzósabb napokon feküdj le a babával egy időben este.
  • Találkozz gyakrabban a barátaiddal. Teljesen fel fog tölteni energiával, ha olyan emberek társaságában vagy, akiket szeretsz. Megbeszélheted velük, hogy vigyenek magukkal ajándékba egy tál meleg ételt, amit együtt el is fogyaszthattok. Így az ebéd vagy vacsora már is ki van pipálva.
  • A barátok mellett a nagyszülők és családtagok is szívesen vállalnak feladatot. Merj segítséget kérni, ha van rá lehetőséged. Örömmel fognak vigyázni a babára, ha éppen pár órás alvásra van szükséged. De bevonhatod őket a háztartási munkába, főzésbe is.
  • Ha nincs segítséged, mert ilyen is előfordulhat, amikor a baba alszik, te is pihenj le. Ha nem tudsz elaludni is fontos a pihenés. Nézz meg egy jó filmet vagy csak hallgass egy kis zenét.
  • Ha éjszaka gyakran ébred a baba, sokat segíthet a babaszobába helyezett pótágy, amire le tudsz pihenni.
  • Töltsetek napközben minél több időt a szabadban kisbabáddal együtt, ha az idő engedi.
  • Egy váltakozó hideg- meleg zuhany felfrissíthet napközben.
  • Kapcsolj zenét és táncolj a babával együtt. Legyél kicsit gyerek és engedd el azt a sok feszültséget, amit a fáradtság miatt érzel.

A szülőknek időről időre muszáj kipihenni magukat, hogy gyermekük jelzéseire, igényeire megfelelően tudjanak reagálni.

Kapcsolódó cikkek

Kapcsolódó receptek

Sárgarépa karfiol öntettel

Sárgarépa karfiol öntettel

8 hónapos kortól elkezdődhet a rágásra szoktatás is, így elegendő, ha a zöldség 1/3 részét pürésíted a többit csak összetöröd villával.  

bővebben

Kapcsolódó termékek

Milupa Jó reggelt Gyümölcsduó zabkása 6 hó+

Milupa Jó reggelt Gyümölcsduó zabkása 6 hó+

A Jó reggelt! gyümölcsduó zabkásával egészséges és tartalmas reggelit varázsolhatsz gyermeked tálkájába. Ideális a nap első kanalas étkezésének. Értékes vitaminokat, ásványi anyagokat tartalmaz és nincs benne hozzáadott cukor. Az alma és a körte különleges párosításával ismerkedhet meg babád 6 hónapos kortól.

bővebben
Milupa Finom falatok Gyümölcsös kaland tejpép 6 hó+

Milupa Finom falatok Gyümölcsös kaland tejpép 6 hó+

A Milupa Finom falatok gyümölcsös kaland tejpép értékes vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaz. Ínycsiklandó választás lehet kisbabád számára tízóraira, uzsonnára vagy desszertnek. A banán és a barack izgalmas ízei biztosan elnyerik babád tetszését.

bővebben