Vashiány megelőzése: Vasban, D-vitaminban gazdag ételeket

Szerző: Pálinkás Zsanett - Hozzátáplálási tanácsadó
A vas és D-vitamin fontos szerepet játszik egy éves kor felett is a gyermek fejlődésében.

A vas és D-vitamin fontos szerepet játszik egy éves kor felett is a gyermek fejlődésében. A vas segíti az egészséges növekedést és az agy megfelelő fejlődéséhez is hozzájárul. A D-vitamin pedig a csontok, fogak egészséges fejlődésében játszik nagy szerepet, valamint az immunrendszer működését is támogatja.  

Fontos a D-vitamin bevitel 

Az első évben különösen fontos, hogy minden nap megkapja a gyermek a javasolt D-vitamin mennyiséget. Azonban egy éves kor felett, erre ugyan úgy fordíts nagy figyelmet. A gyermekorvos tudja pontosan meghatározni, a baba táplálását figyelembe véve, hogy naponta mennyi D-vitamin készítmény mennyiséget javasol pluszban. 

A D-vitamin bevitel fontos, 

  • mert segíti a szervezetben a kalcium felszívódását.  
  • mert szükséges a csontok és a fogak egészséges fejlődéséhez és fenntartásához. 
  • mert a megfelelő mennyiségű D-vitamin bevitel hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez. 

Hogyan biztosíthatod gyermeked számára a D-vitamin bevitelt? 

  • Gyermekorvossal egyeztetve D-vitamin készítmény formájában. 
  • Nyáron 30 perc „napfürdő” alkalmazásával fényvédő krémek használata nélkül. Ezt javasolt a délelőtt folyamán 11 óráig vagy 16 óra után megtenni.  
  • D-vitamin tartalmú ételek adásával. 

Milyen ételek tartalmaznak D-vitamint? 

Amikor megtervezed gyermeked heti étrendjét az alábbi ételek közül is válassz néhányat.  

  • Máj: 100 g csirkemáj 1,3 mikrogramm D-vitamint tartalmaz. 
  • Tojás (2 db): 1,5 mikrogramm D-vitamint tartalmaz. 
  • Tengeri halak: 100 g tonhal 4,54 mikrogramm D-vitamint tartalmaz. 
  • Csiperkegomba: 100 g 1,94 mikrogramm D-vitamint tartalmaz. A gomba adása 2 éves kortól javasolt nehezebb emészthetősége miatt. 
     
    Az étkezéssel sajnos teljesen nem lehet fedezni a napi javasolt D-vitamin mennyiséget. Ezért is szükséges a kiegészítés D-vitamin készítménnyel. 

Vasban gazdag étrend 

Az 1-3 éves kisbabák számára ajánlott napi vasmennyiség 7 mg*. Nagyon sok étel van, aminek vastartalma kiemelkedő. Azonban a vastartalmú ételek adása mellett, fontos a megfelelő C-vitamin bevitel is, hogy a vas megfelelően beépüljön gyermeked szervezetébe. A vas felszívódását segíti, ha gyermeked naponta kap friss gyümölcsöt és zöldséget, valamint naponta 1-2 dl frissen facsart gyümölcslé is kerülhet a poharába.  

Milyen ételek tartalmaznak vasat? 

  • Nyúlhús 
  • Hal 
  • Tojás 
  • Bab 
  • Paradicsom 
  • Sóska (hetente egyszer adható magasabb oxálsav tartalma miatt) 
  • Vörös húsok: 20 gramm darált marhahús, 0,5 mg vasat tartalmaz. 
  • Teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér. 1 közepes méretű, teljes kiőrlésű lisztből készült kenyérszelet, 0,9 mg vasat tartalmaz. 
  • Lencse: 1 evőkanál lencse 1 mg vasat tartalmaz. Napi 7 evőkanál lencse biztosítja a napi szükséges vasmennyiséget gyermeked számára. 
  • Spenót (hetente egyszer adható magasabb oxálsav tartalma miatt): Egy evőkanál spenót 0,6 mg vasat tartalmaz. A gyermeknek 11-12 kanál mennyiség szükség, hogy megkapja a napi szükséges mennyiséget. 

Gyermekednek napi három nagyobb és két kisebb étkezésre (tízórai, uzsonna) van szüksége, hogy biztosítva legyen számára a megfelelő energia- és tápanyagbevitel.  Ne feledd a gyermeked számára megfelelő étrend különbözik a ti érendetektől. Speciális tápanyagigényét kiemelten fontos figyelembe venni. Egy éves kor felett továbbra se kapjon zsíros, túl fűszeres ételeket.  

*Ajánlás forrása: Nemzeti Erőforrás Minisztérium szakmai irányelve az 1 és 3 éves kor közötti kisgyermekek táplálásáról, 2011 

Kapcsolódó cikkek

Kapcsolódó receptek

Sárgarépa karfiol öntettel

Sárgarépa karfiol öntettel

8 hónapos kortól elkezdődhet a rágásra szoktatás is, így elegendő, ha a zöldség 1/3 részét pürésíted a többit csak összetöröd villával.  

bővebben

Kapcsolódó termékek

Milupa Natúr 7 Gabonás kása 6 hó+

Milupa Natúr 7 Gabonás kása 6 hó+

A Milupa 7 gabonás kása ideális kisbabád főzelékeinek, zöldség- és gyümölcspüréinek sűrítéséhez, de önmagában vagy gyümölcsökkel párosítva is ízletes ételt készíthetsz belőle.

bővebben