Vitamin és tápanyag kisokos babáknak

Szerző: Pálinkás Zsanett - Hozzátáplálási tanácsadó
Az A-vitamin növeli a fertőzésekkel szembeni ellenállást kisbabád szervezetében és nélkülözhetetlen a növekedéséhez is.

A táplálkozás rendkívül fontos szerepet játszik kisbabád egészséges életmódjának kialakításában már megszületésétől kezdve. Ez a hozzátáplálás megkezdésétől még fontosabb szerepet kap. Az alábbiakban a legfontosabb tápanyagokról olvashatsz és segítségül azt is megtalálod melyik értékes vitamin milyen élelmiszerben található meg.

Vitaminok szerepe

  • Vízben oldódó vitaminok: ide tartozik a B-, C-vitamin és folsav. Fontos tudni, hogy a vízben oldódó vitaminokat a szervezet nem tudja elraktározni, ezért mindennap be kell juttatni a baba szervezetébe az elfogyasztott élelmiszerek által. A vízben oldódó vitaminok könnyen felszívódnak a szervezetben.
  • Zsírban oldódó vitaminok: ide tartozik az A-, D-, E-, K-vitamin. Fontos tudni, hogy a zsírban oldódó vitaminokat a szervezet elraktározza. Ugyanakkor a zsírban oldódó vitaminok akkor szívódnak fel a legjobban a szervezetben, ha kevés zsírtartalmú ételt is fogyaszt gyermeked.

11 értékes tápanyag és vitamin a baba fejlődő szervezetének

Vas

A vas fontos tápanyag, mely a szervezet működésében, a kognitív képességek fejlődésében jelentős szerepet játszik. Nélkülözhetetlen a hemoglobin képzéséhez, amely az oxigén és szén-dioxid szállításáért felelős, valamint fontos szerepe van a vörösvérsejtképzésben.

A babának kiváló vasforrás lehet a: cékla (a nitráttartalom miatt csak bio-t válassz), brokkoli, bab, csicseriborsó, lencse, hús, máj, hal, tojás, nyúlhús, spenót (egy evőkanál 0,6 mg vasat tartalmaz), sóska.

A sóskát, spenótot hetente egyszer kaphatja a baba magas oxálsavtartalma miatt, ami csökkentheti a test kalciumelnyelési képességét, akár vesekő kialakulásához is vezethet.Próbáld minél frissebben leszedni a spenót és sóska leveleket és elkészíteni kisbabádnak, az első főzőlevet pedig öntsd le. Így az oxálsavtartalom némiképp csökkenthető. A C-vitamin segíti a vas felszívódását, ezt friss gyümölccsel és zöldséggel biztosíthatod a baba számára. Felszívódását pedig a tea, tápszer, tejtermék, kakaó és növényi rostok gátolhatják. Erre javasolt figyelni a baba étrendjének összeállításánál.

Jód

A jód karbantartja a pajzsmirigy működését, valamint szerepet játszik az anyagcserében. A pajzsmirigy szabályozza a sejtek anyagcseréjét, vagyis, hogy milyen gyorsan és hatékonyan dolgozzák fel a kapott energiát. Így szabályozza a növekedést és a fejlődést.

Jód található a következő zöldségekben, brokkoli, fehérrépa, karfiol, káposzta, kelbimbó.

Kalcium

A kalcium a csontok alapvető építőanyaga, ezért mennyiségét tekintve a szervezetünkben előforduló legjelentősebb ásványi anyagnak számít. Ahhoz, hogy szerepét megfelelően elláthassa, a bélrendszerből fel kell szívódnia, ehhez pedig D-vitaminra van szükség.

Kalcium a következő zöldségekben található, brokkoli (100 g brokkoli már fedezi egy felnőtt napi kalciumszükségletét is, ezért különösen ajánlott), mák, dió, petrezselyem.

A mák és a dió őrölt formában vezethető be kisbabád étrendjébe, valamint 4-5 éves korig nem is ajánlott egészben adni a fulladásveszély miatt.

A-vitamin

Az A-vitamin nemcsak növeli a fertőzésekkel szembeni ellenállást kisbabád szervezetében, de nélkülözhetetlen a növekedéséhez is.

Az A-vitamin megtalálható: sötétzöld színű zöldségekben, májban, tojássárgájában, tejtermékekben.

E-vitamin

Az E-vitamin antioxidáns hatású, zsírban oldódó vitamin, szerepet játszik a sejtek felépítésében. Főképp az egyes sejtek sejthártyáját védi.

E-vitamint tartalmaz: édesburgonya, növényi olajok, búzacsíra, müzli, hús, máj, tojás.

K-vitamin

A K-vitamin a véralvadási folyamatban játszik fontos szerepet, valamint elősegíti a máj méregtelenítő funkcióját is.

K-vitamint tartalmaz:káposzta, kelbimbó, brokkoli, spenót.

D-vitamin

A D-vitamin a csontozat és a fogak fejlődéséhez szükséges, valamint hozzájárul az immunrendszer működéséhez.

D- vitamint tartalmaz:máj, tojássárgája, tengeri halak.

Folsav

A folsav a vérképzésben és anyagcserében egyaránt szerepet játszik.

Folsavat tartalmaz: zabpehely, tojás, zöld levelű zöldségek.

C-vitamin

A C-vitamin szerepet játszik a vérképzésben, az immunrendszer működésében és a vas felszívódásához is nélkülözhetetlen.

C-vitamint tartalmaz: gyümölcsök, paprika, karalábé, karfiol.

Foszfor

A foszfor szükséges a növekedéshez, a fogak és fogíny egészségéhez egyaránt. Szerepet játszik az idegrendszer működésében és energiatermelésben is. A foszfor szinte minden élelmiszerben megtalálható.

Omega-3 és Omega-6 zsírsavak

Az omega-3 és omega-6 zsírsavakra is szüksége van a babának a fejlődéshez. A húsok tartalmaznak omega-6 hosszú szénláncú telítetlen zsírsavakat is (LCPs). A halak, főként az olajas hal, lazac, tonhal pedig omega-3 LCP-ben gazdag élelmiszerek. Fontos, hogy a baba elég telítetlen zsírsavat (LCP-t) fogyasszon, ezért figyelj rá, hogy az étrendjében ezek megfelelő mennyiségben szerepeljenek.

A vitaminok mellett az ásványianyagok is nagyon fontosak a baba fejlődő szervezetének. Az olyan értékes tápanyagok, mint az A-, C- és D-vitamin pedig hozzájárulnak az immunrendszer normál működéséhez is.

Kapcsolódó cikkek

Kapcsolódó receptek

Sárgarépa karfiol öntettel

Sárgarépa karfiol öntettel

8 hónapos kortól elkezdődhet a rágásra szoktatás is, így elegendő, ha a zöldség 1/3 részét pürésíted a többit csak összetöröd villával.  

bővebben

Kapcsolódó termékek

Milupa Natúr 7 Gabonás kása 6 hó+

Milupa Natúr 7 Gabonás kása 6 hó+

A Milupa 7 gabonás kása ideális kisbabád főzelékeinek, zöldség- és gyümölcspüréinek sűrítéséhez, de önmagában vagy gyümölcsökkel párosítva is ízletes ételt készíthetsz belőle.

bővebben